0
وثیقه چیست

وثیقه‌ چیست؟

۵/۵ - (۲ امتیاز)

ما در این مقاله قصد داریم شما را با مفهوم اینکه وثیقه چیست؟ چه کاربردهایی دارد بیشتر آشنا کنیم.

شما به عنوان یک فرد عادی و یا وکیل قانونی دادگاه و یا حتی متهم حتما تا به امروز درباره وثیقه, اجاره فیش حقوقی و یا اجاره سند اطلاعات جزئی داشته باشید، اما زمانی که شما در جایگاه متهم و یا خانواده آنها باشید نیاز به اطلاعات کافی و جامع‌تری در این باره دارید تا بتوانید بر مشکلات و موانعی که در این مسیر بر سر راه شما قرار دارد غلبه کنید.

پس این مقاله را تا انتها مطالعه کنید تا بتوانید پاسخ اکثر پرسش‌ها و ابهاماتتان در این زمینه را برطرف کنید.

وثیقه چیست؟

وثیقه در قانون به معنی تامین مالی کیفری به وسیله وجه نقد و یا دارایی غیرمنقول می‌باشد که در ازای پرداخت حق اجاره و سایر شرایط مربوطه نزد طرف دیگر قرارداد و یا دادگاه به عنوان ضمانت گذاشته می‌شود که این اقدامات به دلایل مختلفی صورت می‌گیرد.

زمانی که قاضی دادگاه حکم وثیقه را صادر می‌کند هدف از این کار ایجاد تضمین برای انجام تعهدات قراردادی یا جبران خسارت به طرف مقابل می‌باشد. به عنوان مثال، در موارد قضایی، وثیقه ممکن است به منظور تضمین حضور متهم در دادگاه یا برای آزادی موقت تا زمان دادرسی تعیین شود.

در چنین موقعیتی اگر متهم به تعهدات خود عمل نکند، در دادگاه حاضر نشود وثیقه وی به نفع دولت ضبط می‌شود؛ اما این قانون در موقعیت‌های بانکی به عنوان امنیت برای بازپرداخت وام ارائه شده انجام می‌شود که در صورت عدم پرداخت وام، وام دهنده می‌تواند از وثیقه برای جبران زیان مالی خود استفاده کند.

البته استفاده از وثیقه در موارد دیگری نیز کاربرد دارد مانند:

  •  وجه نقد
  •  ضمانت‌نامه بانکی
  •  سند مال منقول و یا غیرمنقول

اجاره سند وثیقه برای ارائه در دادگاه و بانک‌ها

حتما تا به امروز برای دریافت وام به بانک مراجعه کرده‌اید و آنها از شما سند تقاضا کرده‌اند و یا تا به حال شنیده‌اید که قاضی برای فرد متهم وثیقه در نظر گرفته است؛ شما در هر کدام از این جایگاه‌ها قرار داشته باشید نیاز به وثیقه دارید تا بتوانید مسائل و مشکلاتتان را حل کنید.

برای تهیه‌ی سند دو راه حل وجود دارد، یکی اینکه شما خودتان سند مورد نظر را دارید و با ارائه سند یا فیش حقوقی برای دادگاه و یا بانک می‌توانید اقدامات بعدی را انجام دهید؛ اما راه حل دیگر اجاره سند به طور مستقیم از شخص دارنده آن و یا مراجعه به مراکزی که خدمات اجاره سند را انجام می‌دهند می‌باشد.

اجاره سند در قانون به معنی یک توافق‌نامه کتبی بین دو شخص می‌باشد که در این قرارداد یک طرف سند مورد نظر را دارا می‌باشد و طرف دیگر نیاز به سند دارد که در طی این قرارداد فرد دارنده سند برای مدت مشخصی سند خود را به طرف دیگر قرار داد در ازای دریافت مبلغی اجاره می‌دهد.

در پایان قرارداد فرد اجاره کننده سند مورد نظر را به دارنده تحویل می‌دهد و قرارداد باطل می‌شود.

وثیقه چیست

تفاوت اجاره سند با سند اجاره‌ای در چیست؟

اجاره سند با سند اجاره‌ای تفاوتی ندارد، اجاره سند به فرآیند دریافت سند به منظور انجام فعالیت‌های مختلفی مانند ارائه به دادگاه، بانک و غیره می‌باشد؛ که سند اجاره‌ای به سند دارایی گفته می‌شود که مورد دادوستد قرار می‌گیرد. از اسناد اجاره‌ای برای فعالیت‌های دیگری مانند:

  • رفع ممنوع‌الخروجی
  • انعقاد قرارداد پیمانکاری

مورد استفاده قرار می‌گیرد.

آیا امکان ارائه سند تک برگ جهت ارائه به دادگاه وجود دارد؟

در قانون اسناد رسمی کشور انواع مختلف سند وجود دارد که هر کدام دارای ارزش ویژه‌ای می‌باشند و تنها تفاوت آنها با یکدیگر در شکل ظاهری و نوشته آنها است. سند تک برگ یکی از انواع اسناد مورد قبول دادگاه و مراجع قانونی کشور می‌باشد که در بسیاری از موارد نیز مورد استفاده قرار می‌گیرد.

اگر شما برای آزادی متهم از زندان سند تک برگی را دارید و یا برای اجاره سند تک برگ را به شما معرفی کردند باید بدانید که این نوع سند نیز دارای ارزش و اعتبار سند دفترچه‌ای و چند برگ می‌باشد و شما برای ارائه در مراجع قضایی از آن نیز می‌توانید استفاده کنید و هیچ‌گونه منع قانونی در رابطه با آن وجود ندارد.

اجاره وثیقه برای آزادی زندانی

اجاره فیش حقوقی به عنوان وثیقه در مراجع قانونی چه کاربردی دارد؟

اجاره فیش حقوقی به فرایندی گفته می‌شود که در آن یک شخص که دارای فیش حقوقی می‌باشد اقدام به اجاره آن به شخص دیگری می‌کند تا طرف مقابل بتواند از آن به عنوان ضمانت برای انجام اموری مانند دریافت وام بانکی، آزادی زندانی و سایر موارد استفاده کند.

این اقدام معمولا به منظور فراهم کردن ضمانت مالی و یا وثیقه صورت می‌گیرد که ممکن است شامل پرداخت هزینه‌ای به صاحب فیش حقوقی جهت اجاره آن نیز باشد.

جمع بندی

همان‌گونه که در بالا گفته شد دریافت وثیقه به منظور انجام بسیاری از کارهای قانونی و قضایی صورت می‌گیرد، اما تهیه و یا اجاره آن دارای مراحل پیچیده و قانونی می‌باشد که شاید بسیاری از افراد عادی درباره آن اطلاعات کافی نداشته باشند، پس بهتر است برای انجام این اقدام از تیم مشاوران وثیقه دات کام و یا وکلای حرفه‌ای دادگستری کمک دریافت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد. فیلد های علامت گذاری شده با * را باید تکمیل نمایید.

09100819236